۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵

مدیر انتشارات دارخوین:

مراکز پخش حرفه‌ای کتاب در کشور نداریم/ ضرورت توسعه فروشگاه‌های رنجیره‌ای کتاب

مراکز پخش حرفه‌ای کتاب در کشور نداریم/ ضرورت توسعه فروشگاه‌های رنجیره‌ای کتاب

مدیر انتشارات دارخوین از نبود مراکز حرفه‌ای پخش کتاب در کشور گلایه کرد و گفت: در این شرایط تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب کمک بزرگی به وضعیت توزیع کتاب و محصولات فرهنگی در کشور می‌کند.

جانمراد احمدی مدیر انتشارات دارخوین در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: فکر نمی‌کنم هیچ ناشری بتواند ادعا کند در زمینه توزیع کتاب مشکلی ندارد. متاسفانه در کشور ما مراکز پخش حرفه‌ای وجود ندارد تا اثری را که تولید می‌شود، به صورت متمرکز  به دست مخاطبان در شهرستان‌ها برساند.  

وی افزود: متاسفانه مراکز پخشی که بتواند در حوزه توزیع کتاب سرمایه‌گذاری کند یا کتاب را از ناشر بخرند و بعد آن را پخش کنند، وجود ندارد. در این شرایط بازگشت سرمایه ناشران هم آن‌قدر به تاخیر می‌افتد که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از این روش صرف‌نظر کنند. اغلب مراکز پخش از ناشران تخفیف‌های بالایی را برای توزیع کتاب طلب می‌کنند. از طرف دیگر هزینه به صورت اقساطی به ناشر پرداخت می‌شود و بیشتر از یک سال بازپرداخت آن طول می‌کشد. طبیعی است که این روند برای ناشر توجیه اقتصادی ندارد.

احمدی ادامه داد: تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب کمک بزرگی به وضعیت توزیع کتاب و محصولات فرهنگی در کشور می‌کند. با ایجاد چنین فروشگاه‌هایی، حتی اگر تیراژ کتاب تنها 3 هزار نسخه باشد حداقل 100 نسخه آن در هر استان پخش می‌شود و ناشر مطمئن است که کتابش به سراسر کشور رسیده و خواننده خود را پیدا می‌کند.

این عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: مراکز پخش باید آن‌قدر حرفه‌ای و معتبر باشند، که در سریع‌ترین زمان ممکن سرمایه ناشر را برای چاپ اثر بعدی به او بازگردانند. اگر قرار باشد یک سال بعد از تحویل کتاب پول را به ناشر بازگردانند، ناشر هم ترجیح می‌دهد شخصا برای توزیع و فروش اقدام کند که این مساله هم آسیب‌های خاص خود را دارد.

کد خبر 2410651

برچسب‌ها